z dnia 2 marca 1999
r.
w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
(Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.)
Sposób przeprowadzania badań geotechnicznych i okrelania warunków gruntowo-wodnych
podłoża nawierzchni - załącznik 4
1. Zakres
badań podłoża drogowych budowli ziemnych
W
celu określenia stanów granicznych nośności i przydatności do użytkowania drogowej
budowli ziemnej powinny być prowadzone badania i ocena parametrów geotechnicznych
zgodnie z Polskimi Normami i przepisami odrębnymi. W celu dokonania oceny podłoża
oprócz podstawowych badań geotechnicznych powinny być przeprowadzone badania specjalistyczne,
w szczególności:
1) badania
potrzebne do oceny przydatności gruntu podłoża budowli ziemnej, zgodnie z Polskimi
Normami,
2) badania
wysadzinowości gruntu: kapilarności biernej Hkb , wskaźnika piaskowego
WP, pęcznienia liniowego,
3) wskaźnika
nośności CBR,
4) ocena
zagęszczenia: maksymalna gęstość objętościowa rds , wskaźnik zagęszczenia
Is , moduły odkształcenia : pierwotny (E1) i wtórny (E2),
5) właściwości
gruntów antropogenicznych.
2. Stan
graniczny nośności podłoża drogowej budowli ziemnej
2.1. Sprawdzenie
stanu granicznego nośności
Sprawdzenie
stanu granicznego nośności powinno obejmować:
1) analizę
stateczności skarp i zboczy swobodnych oraz podpartych,
2) nośność
podłoża budowli ziemnej.
2.2. Stateczność
skarp i zboczy
Sprawdzenie
stateczności skarp i zboczy powinno być wykonane zgodnie z Polską Normą. Przy
rozpatrywaniu wszystkich możliwych obciążeń oraz postaci zniszczenia skarp i zboczy
swobodnych i podpartych należy przyjmować:
1) dla
gruntu jednorodnego pod względem podatności - kołowo-cylindryczne powierzchnie
poślizgu,
2) dla
skarp zbudowanych z kilku warstw gruntu, różniących się znacznie wytrzymałością
na ścinanie - niekołowe powierzchnie poślizgu,
3) na
spękanych skałach - kształt powierzchni poślizgu zależy od występujących nieciągłości;
równowagę bryły ograniczonej każdą z możliwych powierzchni poślizgu sprawdza się,
dla obliczeniowych wartości sił oraz parametrów geotechnicznych, metodą pasków;
wartości dopuszczalnych wskaźników stateczności nie powinny być mniejsze niż 1,5,
4) obciążenia
od pojazdów samochodowych równomiernie rozłożone, o wielkości 25 kPa.
2.3. Obliczenie
nośności podłoża drogowej budowli ziemnej
Obliczenie
nośności podłoża budowli ziemnej powinno być wykonane zgodnie z Polską Normą,
przez porównanie obliczeniowej wartości obciążenia działającego na podłoże z oporem
granicznym podłoża gruntowego.
2.4. Stan
graniczny przydatności do użytkowania drogowej budowli ziemnej
Drogowa
budowla ziemna powinna być zaprojektowana tak, aby jej odkształcenia nie spowodowały
utraty przydatności użytkowej konstrukcji nawierzchni drogi oraz innych urządzeń
zlokalizowanych w pobliżu. Dopuszczalne wartości osiadań eksploatacyjnych sk
korpusu i podłoża budowli ziemnej nie powinny przekraczać 10 cm, z wyjątkiem styku
z obiektem inżynierskim. W miejscu styku osiadanie nasypu powinno być równe osiadaniu
obiektu inżynierskiego. Należy je obliczyć według Polskiej Normy.
3. Warunki
gruntowo-wodne podłoża nawierzchni
3.1. Warunki
wodne
Warunki
wodne ustala się według klasyfikacji określonej w tabeli:
| Warunki
wodne w wypadku występowania swobodnego zwierciadła wody |
Charakterystyka | <1
m | od
1 m do 2 m | >
2 m |
1 | 2 | 3 | 4 |
Wykopy
Ł 1 m a)
b) |
złe złe |
przeciętne przeciętne |
przeciętne dobre |
Nasypy
Ł 1 m a)
b) |
złe przeciętne |
przeciętne przeciętne |
przeciętne dobre |
Wykopy
> 1 m a)
b) |
złe przeciętne |
przeciętne przeciętne |
dobre dobre |
Nasypy
> 1 m a)
b) |
złe przeciętne |
przeciętne dobre |
dobre dobre |
Oznaczenia:
a) nie
utwardzone pobocza,
b) utwardzone
i szczelne pobocza oraz dobre odprowadzenie wód powierzchniowych.
W wypadku
ulic warunki wodne określa się indywidualnie. Poziom występowania wody gruntowej
powinien być określony na podstawie dostępnych najwyższych notowań uwarunkowanych
opadami atmosferycznymi albo ich skutkami lub wysokimi stanami wód powierzchniowych.
3.2. Warunki
gruntowe
Grunty
podłoża dzieli się, w zależności od ich wrażliwości na działanie wody i mrozu,
zgodnie z Polską Normą. Cechy gruntu powinny być ustalone na podstawie badań laboratoryjnych
jego właściwości podanych w Polskiej Normie. Podstawowym kryterium oceny jest
zawartość drobnych cząstek gruntu, a dodatkowymi, stosowanymi w wypadkach wątpliwych:
wskaźnik piaskowy i kapilarność bierna. Wskaźnik piaskowy stanowi kryterium oceny
gruntów niespoistych, zwłaszcza zbliżonych do mało spoistych. Jeśli oceny na podstawie
badania różnymi metodami są rozbieżne, to przyjmuje się wynik najmniej korzystny.
3.3. Określenie
grupy nośności podłoża
Grupy
nośności podłoża określają tabele a i b:
Tabela
a
Rodzaj
gruntów podłoża | Grupa
nośności podłoża dla warunków wodnych |
| dobrych | przeciętnych | złych |
1 | 2 | 3 | 4 |
Grunty
niewysadzinowe: rumosze (niegliniaste), żwiry i pospółki, piaski grubo-, średnio-
i drobnoziarniste, żużle nierozpadowe | G1 | G1 | G1 |
Grunty
wątpliwe: piaski pylaste | G1 | G2 | G2 |
Grunty
wątpliwe: zwietrzeliny gliniaste i rumosze gliniaste, żwiry i pospółki gliniaste | G1 | G2 | G3 |
Grunty
mało wysadzinowe*): gliny zwięzłe, gliny piaszczyste i pylaste zwięzłe,
iły, iły piaszczyste i pylaste | G2 | G3 | G4 |
Grunty
bardzo wysadzinowe1): piaski gliniaste, pyły piaszczyste, pyły, gliny,
gliny piaszczyste i pylaste, iły warwowe | G3 | G4 | G4 |
*)
W stanie zwartym, półzwartym lub twardoplastycznym (IL Ł0,25).
Tabela
b
Wskaźnik
nośności CBR*) | Grupa
nośności podłoża nawierzchni |
1 | 2 |
10%
Ł CBR | G1 |
5%
Ł CBR< 10% | G2 |
3%
Ł CBR < 5% | G3 |
CBR
< 3% | G4 |
*) Badanie
wskaźnika nośności CBR wykonuje się zgodnie z Polską Normą, lecz po czterech dobach
nasycania wodą.
Dla gruntów
wątpliwych i wysadzinowych porównuje się grupę nośności, określoną według tabeli
a z grupą nośności określoną według tabeli b. Do projektowania nawierzchni przyjmuje
się niższą grupę nośności. W wypadku dużej zmienności gruntów oraz występowania
w podłożu gruntów miękkoplastycznych, plastycznych, organicznych lub skał, grupę
nośności podłoża ustala się indywidualnie.
3.4. Głębokość
przemarzania gruntu
Głębokość
przemarzania gruntu określa Polska Norma.
4. Warunki
ogólne dla podłoża nawierzchni drogi
Konstrukcje
nawierzchni podatnych i półsztywnych powinny być wykonywane na podłożu niewysadzinowym
grupy nośności G1, charakteryzującym się wartościami wskaźnika zagęszczenia i
modułu sprężystości (wtórny moduł odkształcenia) określonymi w tabeli:
Kategorie
ruchu1) | Wtórny
moduł odkształcenia2) | Wskaźnik
zagęszczenia |
1 | 2 | 3 |
KR1
i KR2 | 100 | 1,00 |
Od
KR3 do KR6 | 120 | 1,03 |
1) Kategorie
ruchu są określone w załączniku nr 5.
2) Wtórny
moduł odkształcenia oznacza się przy drugim obciążeniu płytą o średnicy ł30 cm
według Polskiej Normy. Badanie przeprowadza się w zakresie od 0 MPa do 0,25 MPa.
Wartości modułu powinny być wyznaczone dla przyrostu obciążenia od 0,05 MPa do
0,15 MPa.
Podłoże
nawierzchni zaszeregowane do innej grupy nośności powinno być doprowadzone do
grupy nośności G1, zgodnie ze sposobami przedstawionymi w ust. 5.
5. Wzmocnienie
słabego podłoża nawierzchni
W
celu doprowadzenia podłoża nawierzchni zakwalifikowanego do grupy nośności G2,
G3 lub G4 do grupy nośności G1 powinny być stosowane sposoby podane w ust. 5.1
i 5.2.
5.1. Wymiana
warstwy gruntu podłoża nawierzchni na warstwę gruntu lub materiału niewysadzinowego
Wymianie
powinna podlegać warstwa słabego podłoża nawierzchni o grubości określonej w tabeli
zależnie od grupy nośności podłoża i przyjętego wskaźnika nośności CBR wymienionej
warstwy:
Wskaźnik
nośności CBR wymienionej warstwy (%) | Grubość
wymienianej warstwy podłoża o grupie nośności (cm) |
| G2 | G3 | G4 |
1 | 2 | 3 | 4 |
20 | 30 | 50*) | 75*) |
25 | 25 | 40*) | 60*) |
*)
Zalecane wzmocnienie podłoża geosyntetykiem.
Grubości
warstw gruntu podlegających wymianie według powyższej tabeli można zmniejszyć,
gdy pod wymienionym gruntem podłoże zostanie wzmocnione geosyntetykiem. W szczególności
zaleca się wykonywanie wzmocnienia geosyntetykiem podłoża nawierzchni, gdy jest
ono sklasyfikowane w grupie nośności G3 albo G4 i z powyższej tabeli wynika konieczność
wymiany warstwy o grubości ł 50 cm. Wzmocnienie podłoża nawierzchni geosyntetykiem
zaleca się także w wypadku przebudowy podłoża z nadmiernie nawilgoconych rodzimych
gruntów spoistych w stanie miękkoplastycznym i plastycznym. We wszystkich tych
wypadkach wykonanie wzmocnienia geosyntetykami powinno być zaprojektowane indywidualnie
z uwzględnieniem cech gruntów, właściwości technicznych geosyntetyków oraz możliwości
uzyskania wymaganych charakterystyk podłoża określonych w ust. 4. W wypadku stanowisk
postojowych, chodników i ścieżek rowerowych powinno się wymienić grunt podłoża
na niewysadzinowy w warstwie o grubości określonej w tabeli:
Grupa
nośności podłoża wymienianej warstwy | Stanowiska
postojowe dla samochodów ciężarowych | Pozostałe
nawierzchnie |
1 | 2 | 3 |
G2
i G3 | 15
cm | 10
cm |
G4 | 30
cm | 20
cm |
Cała
wymieniona warstwa lub jej górna część o grubości nie mniejszej niż 25 cm powinna
pełnić rolę warstwy odsączającej i spełniać warunek wodoprzepuszczalności. Warstwa
ta powinna być ułożona na całej szerokości korony korpusu ziemnego, a w wypadku
przekrojów ulicznych - między krawężnikami.
5.2. Ułożenie
dodatkowych warstw podłoża nawierzchni
5.2.1. Wykonanie
pod konstrukcją jezdni dróg:
1) na
podłożu o grupie nośności G2 : 10 cm warstwy z gruntów stabilizowanych spoiwem
(cementem, wapnem lub aktywnym popiołem lotnym) o Rm = 1,5 MPa*),
2) na
podłożu o grupie nośności G3 : 15 cm warstwy z gruntów stabilizowanych spoiwem
(cementem, wapnem lub aktywnym popiołem lotnym) o Rm = 2,5 MPa,
3) na
podłożu o grupie nośności G4:
a) 25
cm warstwy z gruntów stabilizowanych spoiwem (cementem, wapnem lub aktywnym popiołem
lotnym) o Rm = 2,5 MPa,
b) dwóch
warstw po 15 cm z gruntów stabilizowanych spoiwem (cementem, wapnem lub aktywnym
popiołem lotnym):
____________________
*) Marka
gruntu stabilizowanego spoiwem jest to parametr określający jego wytrzymałość
na ściskanie:
-
po 28 dniach twardnienia, jeśli spoiwem jest cement,
-
po 42 dniach twardnienia, jeśli spoiwem jest aktywny popiół lotny lub wapno.
Wyróżnia
się następujące marki gruntu stabilizowanego spoiwem:
-
Rm = 1,5 MPa o wytrzymałości od 0,5 MPa do 1,5 MPa,
-
Rm = 2,5 MPa o wytrzymałości od 1,5 MPa do 2,5 MPa,
-
Rm = 5,0 MPa o wytrzymałości od 2,5 MPa do 5,0 MPa.
warstwa
górna o Rm = 2,5 MPa,
warstwa
dolna o Rm = 1,5 MPa.
Warstwy
z gruntów stabilizowanych spoiwem (cementem, wapnem lub aktywnym popiołem lotnym)
powinny być wykonane z zachowaniem warunków jak dla ulepszonego podłoża (marka
Rm = 1,5 MPa) lub dolnej warstwy podbudowy (marka Rm = 2,5
MPa), określonych w Polskich Normach.
5.2.2. Wykonanie
pod konstrukcją stanowisk postojowych, chodników i ścieżek rowerowych:
1) na
podłożu o grupie nośności G2, G3 : 10 cm warstwy ulepszonej spoiwem (cementem,
wapnem lub aktywnym popiołem lotnym), Rm = 1,5 MPa,
2) na
podłożu o grupie nośności G4 : 15 cm warstwy ulepszonej spoiwem (cementem, wapnem
lub aktywnym popiołem lotnym), Rm = 1,5 MPa.
5.3. Inne
sposoby doprowadzenia słabego podłoża nawierzchni do grupy nośności G1
Dopuszcza
się ulepszenie gruntu w górnej warstwie podłoża w sposób inny niż podano w ust.
5.1 lub ust. 5.2 pod warunkiem uzyskania wymaganych charakterystyk podłoża określonych
w ust. 4.
6. Warunki
dodatkowe dla podłoża nawierzchni
Z
uwagi na możliwość wystąpienia w okresie budowy nawierzchni ciężkiego ruchu technologicznego
górna warstwa podłoża o grubości nie mniejszej niż 10 cm, spełniająca ogólne warunki
określone w ust. 4, powinna być wykonana z:
1) gruntu
stabilizowanego cementem o Rm = 2,5 MPa,
2) kruszywa
stabilizowanego mechanicznie o wskaźniku nośności CBR ł 40%.
Warstwa
taka powinna być uwzględniona w projektowaniu nawierzchni drogi zaliczonej do
kategorii ruchu KR5 lub KR6 lub w innych technologicznie uzasadnionych wypadkach
(np. w projektowaniu podbudowy asfaltowej na podłożu gruntowym).
Wysokie
parametry CBR lub Rm warstwy ulepszonego podłoża nie upoważniają do
zmiany konstrukcji nawierzchni ustalonej jak dla podłoża G1.
7. Odwodnienie
podłoża nawierzchni
W
technicznie uzasadnionym wypadku konieczności odwodnienia podłoża nawierzchni
powinno się zastosować warstwę odsączającą wykonaną z materiałów mrozoodpornych
o współczynniku filtracji kł 8 m/d (ł 0,0093 cm/s). Warstwa odsączająca powinna
być wykonana na całej szerokości korpusu drogowego, a w wypadku przekrojów ulicznych
- między krawężnikami; jej grubość nie powinna być mniejsza niż 15 cm. W wypadku
występowania pod warstwą odsączającą gruntów nie ulepszonych spoiwem powinien
być spełniony warunek szczelności warstw określony zgodnie z wzorem:
D15
————— Ł5
d85
gdzie:
D15 -
wymiar sita, przez które przechodzi 15% ziaren warstwy odsączającej,
d85 -
wymiar sita, przez które przechodzi 85% ziaren gruntu podłoża.
Jeżeli
powyższy warunek szczelności warstw nie może być spełniony, to między tymi warstwami
powinna być ułożona warstwa odcinająca o grubości co najmniej 10 cm z odpowiednio
uziarnionego gruntu lub wykonana warstwa pośrednia z geowłókniny.
W
nawierzchniach dróg zaliczonych do kategorii ruchu KR5 albo KR6 warstwa odsączająca
powinna występować pod warstwą wzmacniającą, stanowiącą część podbudowy zasadniczej,
wykonaną z zachowaniem warunków, o których mowa w ust. 6.
8. Mrozoodporność
podłoża nawierzchni
W
wypadku występowania w podłożu gruntów wysadzinowych lub wątpliwych powinno się
sprawdzić, czy rzeczywista grubość wszystkich warstw nawierzchni i ulepszonego
podłoża nie jest mniejsza od określonej w tabeli:
Kategoria
obciążenia ruchem | Grupa
nośności podłoża z gruntów wątpliwych i wysadzinowych |
| G1
i G2 | G3 | G4 |
1 | 2 | 3 | 4 |
KR1 | 0,40
hz*) | 0,50
hz | 0,60
hz |
KR2 | 0,45
hz | 0,55
hz | 0,65
hz |
KR3 | 0,50
hz | 0,60
hz | 0,70
hz |
KR4 | 0,55
hz | 0,65
hz | 0,75
hz |
KR5 | 0,60
hz | 0,70
hz | 0,80
hz |
KR6 | 0,65
hz | 0,75
hz | 0,85
hz |
*)
hz oznacza głębokość przemarzania gruntów, przyjmowaną zgodnie
z Polską Normą.
Jeżeli
warunek ten nie jest spełniony, to najniżej położona warstwa ulepszonego podłoża
powinna być odpowiednio pogrubiona zgodnie z ust. 5.
Dopuszcza
się stosowanie układu warstw w podłożu według ust. 5 spełniających jedynie wymagania
odpowiedniej nośności, pod warunkiem że najniżej położona warstwa podłoża będzie
wykonana z gruntu stabilizowanego spoiwem o Rm=1,5 MPa i o grubości
nie mniejszej niż 15 cm na całej szerokości korpusu drogowego, a w wypadku przekrojów
ulicznych - między krawężnikami.